معرفی « شاخص کیفی کشمون » Keshmoon Quality Index

آخرین به روز رسانی 05 آذر 1397 / 4 نظر / 17631 بازدید

وقتی می گیم زعفرون خوب، دقیقا از چی حرف می زنیم؟ معیار سنجش زعفران با کیفیت چیه؟ وقتی کشاورز قراره زعفرونش رو از طریق کشمون به فروش برسونه، به چه شکلی کیفیت و قیمت زعفرون اون کشاورز محاسبه می شه؟

واقعیت اینه که تعیین سنجش کیفیت زعفرون به صورت دقیق، یک کار کاملا علمی و تخصصیه. برای تعیین کیفیت دقیق باید آزمایش های مختلفی از جمله آزمون میکروبی، آزمون فیزیکی شیمیایی، آزمون فلزهای سنگین و ... رو روی زعفرون انجام بدیم. اما ما اومدیم توی کشمون یک شاخص کیفی تعریف کردیم که در ادامه توضیحش می دیم.

جدول آزمون فیزیک و شیمی زعفران (استاندارد ایران)

جدول استاندارد زعفران در ایران

 

استاندارد زعفران در ایران

 

ما توی کشمون بر اساس تجربه هایی که با مشتری ها داشتیم، متوجه شدیم این اعداد و رقم ها برای خریداران ما تا حدودی مهمه، اما خیلی کارساز و واضح نیست.

بنابراین تصمیم گرفتیم شاخص کیفی کشمون رو تعریف کنیم و برای تعیین کیفیت زعفران هر کشاورز علاوه بر رنگ و عطر و بو (که توی نتیجه ی آزمایشگاهی مشخصه)، موارد دیگه ای مثل ظاهر زعفرون رو هم اضافه کنیم.

توی جدول شاخص کیفی کشمون اگر یک عدد کمتر از مقدار حداقل بود، یک علامت (-) و اگر بالاتر از مقدار حداکثر بود، یک علامت (+) کنارش قرار می گیره.

در نهایت وقتی یک کشاورز تصمیم می گیره زعفرونش رو از طریق کشمون به فروش برسونه، بعد از رفتن به آزمایشگاه، زعفرونش هم به صورت کیفی (توسط مسئول کنترل کیفیت) و هم به صورت کمّی (توسط آزمایشگاه) مورد بررسی قرار می گیره. بعد اعداد به دست اومده توی جدول زیر قرار می گیره. خروجی جدول یک عدد بین 0 تا 100 به ما می ده. این عدد، کیفیت زعفرون اون کشاورز رو مشخص می کنه.

توی جدول زیر می تونین به صورت دقیق و کامل با شاخص کیفی کشمون و جزئیات نحوه تعیین کیفیت زعفرون هر کشاورز آشنا بشین:

 

تعیین کیفیت زعفران

 

جدول تعیین کیفیت

 

نکته: در حال حاضر برای تعیین کیفیت زعفران های برداشت 97، از این شاخص کیفی کشمون استفاده می شه، اما امتیاز کیفیت زعفران هر کشاورز از تاریخ 24 آذر 97 روی وبسایت کشمون (پروفایل هر کشاورز) اعمال می شه و از اون تاریخ به بعد قابل مشاهده خواهد بود.

 

خرید زعفران از کشاورز

4 نظر

  1. avatar

    عباس محمدزاده

    29 دی 1397

    جالب بود

    لوگو کشمون: ممنون از توجهتون

  2. avatar

    Saeed asghari

    17 فروردین 1398

    خوشحال شدم از بازدید سایتتون... بنده 25 سال سن دارم و به طور جِدّ استعداد و علاقه فراوانی در فروش و تجارت دارم عامیانه میگن کاسبی... امیدوارم بزودی بتونیم باهم کار کنیم و نماینده شما در شمال باشم

    لوگو کشمون: سلام ممنون از پیامتون ما هم امیدواریم

  3. avatar

    یاشار امین ترابی

    25 اردیبهشت 1398

    همیشه شمارو به همه معرفی میکنم و کارتون بینظیره ،

    لوگو کشمون: درود بر شما باعث دلگرمی و افتخار ماست

  4. avatar

    12 شهریور 1398

    سلام وقت بخیر بنده یکی از فروشندگان زعفران هستم و امیدوارم بتونم با نماینده کشاورزان (کشمون)،کار کنیم و مسیر پیشرفت پیش بریم

    لوگو کشمون: سلام خیلی هم عالی بلی حتما با شماره های شرکت تماس بگیرین راهنمایی تون میکنند.

نظرتون رو درباره‌ی این پست با بقیه‌ی خوانندگان کشمون به اشتراک بذارید. درصورتی که نیاز به پیگیری سفارش یا سوالی درباره کشمون دارید در تماس با ما پیام بذارید.



whatsapp