سالمترین روغن کره زمین چیه؟

آخرین به روز رسانی 22 اردیبهشت 1401 / 1 نظر / 2969 بازدید

extra virgin olive oil

چرا روغن زیتون فرابکر سالمترین چربی روی زمینه؟


درخت زیتون و روغن زیتون از چندهزار سال پیش شناخته شده بوده و رد پررنگی در تاریخ جهان داشته، این روغن قدیمی که بخشی از رژیم مدیترانه‌ایه، جز اصلی رژیم غذایی بعضی از سالمترین جمعیت‌های جهان بوده.

مطالعاتی نشون میده که اسیدهای چرب و آنتی اکسیدان های درون روغن زیتون، فواید زیادی رو برای سلامتی ما به ارمغان میاره مثل کاهش ریسک بیماری های قلبی. در این مقاله با هم می‌بینیم که چرا روغن زیتون فرابکر یکی از سالمترین روغن‌های جهانه؟

برای خرید روغن زیتون فرابکراز کشاورز  بصورت آنلاین به سایت کشمون مراجعه کنین.

روغن زیتون چیه و چطور تولید میشه؟

روغن زیتون، روغنیه که از میوه درخت زیتون استخراج میشه.

 شیوه کار خیلی ساده‌ست: زیتون ها برای استخراج روغنشون، باید فشرده بشن ولی در روش های نوین، زیتون ها له میشن، باهم مخلوط میشن و سپس در سانتریفیوژ روغن از تفاله جدا میشه.

پس از سانتریفیوژ، مقدار کمی روغن در تفاله‌ها می‌مونه. باقی مونده روغن با حلال‌های شیمیایی و استخراج میشه که بهش میگن روغن تفاله زیتون. روغن تفاله زیتون ارزان‌تر از روغن زیتونه و به خاطر کیفیت پایینش، آوازه خوبی نداره.

خریدن نوع درست روغن زیتون خیلی مهمه. سه نوع درجه مختلف از روغن زیتون وجود داره: تصفیه شده، بکر و فرابکر. روغن زیتون فرابکر بالاترین کیفیت رو بین انواع روغن داره. 

روغن زیتون فرابکر سالم‌ترین نوع روغن زیتونه. این روغن با استفاده از روش‌های طبیعی تولید میشه و استانداردهای مشخصی برای تعیین خلوص و ویژگی های معین طعمی و عطریش وجود داره.

روغن زیتونی که واقعا فرابکر باشه، مزه متمایزی داره و سرشار از آنتی‌اکسیدانه که دلیل اصلی سودمندی و سالم بودن این روغنه.

از نظر قانونی، روغن‌های گیاهی که برچسب روغن زیتون دارند، نمی‌تونند با انواع دیگه روغن‌ها رقیق بشن. با این وجود هنگام خرید روغن زیتون، بررسی دقیق برچسب و خرید از فروشنده معتبر ضروریه.

 روغن زیتون امروزه با له کردن زیتون و جدا کردن روغن از تفاله ها در سانتریفیوژ تولید میشه. روغن زیتون فرابکر 100 % طبیعیه و سرشار از آنتی اکسیدانه.

ترکیب مواد مغذی روغن زیتون فرابکر 

روغن زیتون فرابکر بسیار مغذیه. این روغن دارای مقادیری از ویتامین E و K و میزان فراوان از اسیدهای چرب سودمنده.

یک قاشق غذاخوری ( 13.5 گرم) از روغن زیتون دارای:

چربی اشباع شده: ۱۴٪

چربی تک‌غیر اشباع: ۷۳ ٪

ویتامینE : حدود ۱۳٪ نیاز روزانه

ویتامین K: حدود ۷٪ نیاز روزانه

به طور چشمگیری، روغن زیتون فرابکر دارای مواد آنتی‌اکسیدانیه. آنتی‌اکسیدان‌ها مواد زیستی فعالی هستند و در مبارزه با برخی از بیماری‌ها نقش پررنگی دارند.

آنتی‌اکسیدان‌های اصلی این روغن شامل اولئوکانتال ضدالتهابی و اولئوروپئین است، ماده‌ای که کلسترول بد LDL رو از اکسیداسیون محافظت میکنه.

روغن زیتون دارای میزان فراوان از چربی‌های غیراشباعه و مقدار کمی ویتامین K و E داره. روغن زیتون اصل، سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هاییه که تقش پررنگی در سلامتی ما دارند.

یازده خاصیت روغن زیتون برای سلامتی:

  • روغن زیتون سرشار از چربی های غیراشباع سالمه

  • مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان داره

  • خاصیت ضدالتهابی خیلی قوی داره 

  • میتونه از سکته پیشگیری کنه

  • در برابر بیماری‌های قلبی محافظت میکنه

  • با افزایش وزن و چاقی ارتباطی نداره

  • میتونه با بیماری آلزایمر مبارزه کنه

  • میتونه ریسک دیابت نوع دو رو کاهش بده

  • آنتی‌اکسیدان‌های داخل روغن زیتون میتونند اثرات ضدسرطانی داشته باشند

  • میتونه به درمان رماتیسم مفصلی کمک کنه

  • روغن زیتون خواص آنتی باکتریال داره و میتونه با عامل زخم معده یعنی هلیکوباکتر پیلوری مبارزه کنه.

روغن زیتون فرابکر و بیماری های قلبی-عروقی

بیماری‌های قلبی-عروقی از دلایل اصلی مرگ در جهان هستند. خیلی از مطالعات مشاهده‌ای نشون میده که مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی-عروقی در مناطق خاصی از جهان به ویژه کشورهای اطراف دریای مدیترانه خیلی کمه.

این مشاهدات در ابتدا علاقه به رژیم مدیترانه ای رو برانگیخت که در واقع رژیمیه که از شیوه تغذیه مردم کشورهای منطقه مدیترانه تقلید می‌کنه.

مطالعات در رژیم مدیترانه‌ای نشون میده که این رژیم میتونه از بیماری‌های قلبی پیشگیری کنه. یک مطالعه نشون داد که این رژیم حملات قلبی، سکته و مرگ ناشی از اونها رو تا 30 درصد کاهش داد.

روغن زیتون فرابکر با چندین سازوکار از سلامتی ما دربرابر بیماری‌های قلبی محافظت میکنه:

  • کاهش التهاب: روغن زیتون دربرابر التهاب نقش حفاظت کنندگی داره. التهاب از دلایل کلیدی بیماری های قلبیه. 

  • کاهش فشار خون

  • کاهش اکسیداسیون کلسترول بد LDL: این روغن از ذرات LDL در برابر آسیب اکسیداتیو حفاظت میکنه که عامل کلیدی در ایجاد بیماری های قلبی هستند.

  • بهبود سلامت رگ های خونی

جای تعجب نیست که مردمی که بیشترین میزان روغن زیتون رو مصرف می‌کنند، به طور چشمگیری احتمال مرگ ناشی از حمله قلبی و سکته کمتری دارند.

ده‌ها مطالعه و پژوهش نشون داده که روغن زیتون خواص زیادی برای قلب داره. در واقع، شواهد به حدی قویه که میشه توصیه کرد کسانی که در معرض ریسک بالای بیماری های قلبی هستند، روغن زیتون فرابکر رو به طور فراوان در رژیم غذاییشون بگنجونند.

روغن زیتون شاید یکی از سالمترین غذاهاییه که میتونید برای سلامت قلب بخورید. این روغن فشار خون و التهاب رو کاهش میده، از ذرات LDL در برابر اکسیداسیون حفاظت میکنه و میتونه از لخته شدن ناخواسته خون جلوگیری کنه.

شواهد اولیه نشون میده که روغن زیتون میتونه به مبارزه با سرطان و بیماری آلزایمز کمک کنه، اگرچه مطالعات انسانی باید این رو تایید کنه.

میشه باهاش پخت و پز کرد؟

در حین پختن، اسیدهای چرب میتونند اکسید بشن، یعنی با اکسیژن واکنش میدن و آسیب می‌بینند.

پیوندهای دوگانه در مولکول‌های اسید چرب مسئول این کار هستند. 

به همین دلیل، چربی‌های اشباع، که هیچ پیوند دوگانه‌ای ندارند، به دمای بالا مقاوم هستند. در همین حال، چربی‌های چندغیراشباع که پیوندهای دوگانه زیادی دارند، به گرما حساس هستند و آسیب می‌بینند.

روغن زیتون بیشتر شامل اسیدهای چرب تک سیر نشده(تک‌غیراشباع) است که فقط یک پیوند دوگانه دارند و به خوبی به حرارت ملایم مقاوم هستند.

در یک مطالعه، پژوهشگران روغن زیتون فرابکر رو تا ۱۸۰ درجه برای یک و نیم شبانه روز حرارت دادند. و روغن به شدت در مقابل آسیب پایدار بود.

در مطالعه دیگه‌ای، از روغن زیتون برای روغن جوش سرخ کردن استفاده کردند و ۲۴ تا ۲۷ ساعت طول کشید تا به سطح آسیبی برسه که برای سلامتی مضر باشه. 

به طور خلاصه، روغن زیتون به نظر بسیار سالم و ایمن میاد حتی برای پخت و پز با دمای ملایم.

حرف آخر

روغن زیتون فوق‌العاده سالمه. برای اونهایی که بیماری قلبی دارند یا در معرض ریسک ابتلا به این بیماری ها هستند، روغن زیتون یک غذای فوق‌العاده است.

1 نظر

  1. avatar

    بی بی

    25 اردیبهشت 1401

    من ازتون روغن زیتون خریدم عالی بودئ....بو بدی هم نمیداد

نظرتون رو درباره‌ی این پست با بقیه‌ی خوانندگان کشمون به اشتراک بذارید. درصورتی که نیاز به پیگیری سفارش یا سوالی درباره کشمون دارید در تماس با ما پیام بذارید.



whatsapp