روش نگهداری زعفران

آخرین به روز رسانی 11 اردیبهشت 1401 / 6 نظر / 65101 بازدید

زعفران رو همه‌مون می‌شناسیم. یه ادویه خوشمزه و با طعم و بوی بی‌نظیر و البته قیمت بالا. اگر یک بار از زعفران توی غذاهاتون استفاده کنید مطمئنا عاشقش می‌شید. خب سوالی که الان پیش میاد اینه که چگونه از زعفران نگهداری کنیم که مدت زیادی بمونه و خراب نشه و طعم و بوش رو از دست نده؟

تو این مطلب در مورد روش نگهداری زعفران چند تا نکته و روش خوب بهتون یاد می‌دیم و چند تا نکته تکمیلی هم در مورد نگهداری زعفران می‌گیم تا خیلی بهتر بتونید از زعفران خوش‌طعم‌تون استفاده کنید.

چگونه از زعفران نگهداری کنیم؟

زعفران رو معمولا تو یه جای خشک و خنک قرار می‌دن تا کیفیتش به قوت سابق بمونه و تغییر نکنه. خیلی‌ها در همون اول کار که زعفران خشک نشده رو خریداری می‌کنند بسته بندی می‌کنن و داخل یخچال یا فریزر می‌ذارن. اما این کاملا اشتباهه، با این روش بعد از یه مدت زعفران خواصش رو از دست می‌ده  و تقریبا بلااستفاده می‌شه. پس اشتباه نکنید و روش نگهداری زعفران رو به صورت اصولی یاد بگیرید.

اول زعفران رو خشک و آسیاب کنید.

آسیاب کردن زعفران خیلی آسونه، اگه زعفران خشک نشده از بازار گرفتید اول باید داخل فر یا روی شعله خشکش کنید. بهتر و درست‌ترش اینه که داخل فر خشکش کنید. این کار می‌تونه تو 5 الی 8 دقیقه انجام بشه. اما اجازه ندید زیاد بمونه چون ممکنه بسوزه و خواصش رو از دست بده.

بعد از اینکه خشک شد  و حالت ترد به خودش گرفت حالا می‌تونید آسیابش کنید. آسیاب کردن رو می‌تونید به هر وسیله‌ای که تو خونه دارید انجام بدید، اگر چوبی باشه که خیلی بهتره ولی با هر وسیله‌ی دیگه‌ای هم می‌تونید کامل خردش کنید تا تبدیل به تکه‌های کوچیک بشه.

حالا باید زعفران رو دم کنید و بعدش فریز کنید

گفتیم که روش نگهداری زعفران باید اصولی باشه، یکی از اصولش اینه بعد از آسیاب کردن اون رو دم کنید. دم کردن زعفران خیلی ساده‌ست، مقدار کمی آب جوش روی زعفران آسیاب شده‌تون بریزید، در حدی که کاملا روی زعفران رو بگیره و یکم بالاتر باشه، حالا می‌تونید روی شعله گاز بذارید و یا حتی داخل چای ساز بریزید و بهش حرارت بدید و اجازه بدید خوب رنگ بده. وقتی خوب رنگش رو به آب داد باید اجازه بدید مقداری از اون آب هم بخار شه، بخار شدن آب باعث می‌شه که مقدار کمی آب روش بمونه و در ادامه نگهداری ازش خیلی راحت‌تر بشه.

حالا می‌تونید اجازه بدید دماش یکم بیاد پایین‌تر و بعدش داخل فریز قرارش بدید و فریز کنید. فریز کردن بهترین روش برای ماندگاری بالاست. الان می‌تونید از زعفران به مدت زیادی استفاده کنید و هربار که لازم داشتید قسمتی از زعفران فریز شده رو داخل غذاتون بریزید.

این زعفران فریزشده را می‌تونید به مدت دو الی سه هفته‌ نگهداری کنید و استفاده کنید. اما نکات تکمیلی نگهداری زعفران رو هم یاد بگیرید تا بدون هیچ مشکلی بتونید از نهایت طعم و بوی زعفران بهره ببرید.

نکات تکمیلی در مورد روش نگهداری زعفران

حالا که یاد گرفتیم چگونه از زعفران نگهداری کنیم نوبت این رسیده که چند تا نکته‌ی مهم رو هم در این مورد با هم بخونیم.

  • زعفران رو داخل ظروف پلاستیکی نگهداری نکنید و ترجیحا داخل ظروف فلزی یا شیشه‌ای نگهداری کنید چون ماندگاری خیلی بالاتری داره.
  • سعی کنید در ظرف کاملا بسته بسته باشه و راه نفوذ هوا و رطوبت رو کاملا ببنیدید.
  • اگه می‌خواید از زعفران فریز شده استفاده کنید می‌تونید با یکم حرارت یخش رو باز کنید و داخل غذاتون بریزید.
  • اگه میخواید گرد زعفران بگیرید و به صورت گرد نگهداری کنید باید قبل از هر چیز خوب الکش کنید تا فقط گردش بمونه.
  • سعی کنید وقتی بسته بندی می‌کنید تو بسته‌بندی‌های کوچیک این کار رو انجام بدید تا هر بار بتونید از یه بسته استفاده کنید و کارتون هم راحت‌تر بشه.
  • اجازه ندید وقت دم کردن زعفران زیاد طول بکشه چون از یک دمایی اسانس معطر زعفران هم شروع به تبخیر می‌کنه، یعنی از همون لحظه‌ای که دیدید بوی زعفران داره می‌پیچه داخل خونه، دم کردنش رو متوقف کنید و یه جای خنک بذارید تا دماش پایین بیاد.
  • اگه می‌خواید از بیشترین طعم و بوی زعفران استفاده کنید قبل مصرف خوب بکوبیدش تا به غذا رنگ بده، چون رنگدانه‌های زعفران بعد از فریز شدن در برابر آزاد شدن مقاومت می‌کنن و با کوبیدن خیلی راحت‌تر می‌شه این کار رو انجام داد.
  • مجددا تکرار می‌کنیم ظروف دربسته فلزی یا شیشه ای رو فراموش نکنید.
    چگونه از زعفران نگهداری کنیم؟

جمع‌بندی

این ادویه معطر که زعفران نام داره می‌تونه مزه و طعم غذاتون رو فوق‌العاده خوشمزه کنه و اگه دوست دارید ازش به خوبی نگهداری کنید باید روش نگهداری زعفران به صورت اصولی رو یاد بگیرید. در غیر این صورت بعد یه مدت خراب می‌شه و خواصش رو از دست می‌ده. روش نگهداری زعفران هم خیلی راحته و اصلا وقت نمی‌بره. کافیه خردش کنید، دم کنید و بعدش فریز کنید و حالا هر وقت که خواستید می‌تونید از این ادویه بی‌نهایت خوش‌عطر و بو استفاده کنید.

6 نظر

  1. avatar

    mitra rasatalab

    18 بهمن 1397

    سلام ... روز بخیر ..دقیقا من تو همون بسته فلزییش نگهدای میکنم و هروقت که نیاز داشته باشم به مقدار نیاز میکوبم و دم میکنم ..... وبسیار عالی میشه و ممنون از راهنمایی مفیدتون

    لوگو کشمون: با تشکر از خرید شما -باعث افتخار ماست که رضایت شما را فراهم کردیم ومحصولی با کیفیت برای زندگی سالمتر را خدمتتان عرضه کردیم

  2. avatar

    کریمی

    22 بهمن 1397

    عالی

    لوگو کشمون: ممنون از شما همراه عزیز

  3. avatar

    سمانه

    30 بهمن 1397

    کلافریزکردن چیزجالبی نیست

    لوگو کشمون: اصلا متوجه نوشته شما نشدم دوست عزیز

  4. avatar

    فرشته یوسف نژاد

    01 اسفند 1397

    سلام بنظر من بهترین روش استفاده از زعفرون همون نگهداری تو ظروف شیشه ایه و جای خشک نگهداشتنش و به انداز مصرف سابیدن و با آب ولرم مخلوط و استفاده‌ کردنش هست فریز کردن اصلا روش خوب و‌مناسبی نیست

    لوگو کشمون: ممنون از نظر شما

  5. avatar

    حمیدرضا

    23 فروردین 1398

    سلام متوجه توضیحات شما نشدم. در ابتدا فرمودید هنگام دم کردن حرارت به زعفران بدهید که آب اضافه شده به زعفران بخار شود ‌و نگهداری آن راحت تر باشد . سپس در ادامه پایین صفحه فرمودید هنگام دم کردن بلافاصله بعد از استنشاق بوی زعفران آن را خنک کنید تا اسانس زعفران تبخیر نگردد . لطفا" راهنمایی فرمائید.

    لوگو کشمون: طبق روش سنتی عمل کنین زعفران را یا آسیاب کنین یا به صورت کامل با آب جوش مخلوط کنین پس از حدود 15 دقیقه دم کشیده

  6. avatar

    ترگل

    05 مهر 1398

    سلام ،من بجای دم کردن یا فریز کردن، اونو میسابم ودر یه ظرف شیشه ای نگه میدارم،زمان استفاده هرمقداری که لازم دارم رو در یه استکان یخ میریزم عالی رنگ میده

    لوگو کشمون: خیلی عال. البته اگه موقع استفاده بسابین بهتره. کلا ادویه جات موقع استفاده سابیده بشن بهتره چون زعفرون مثلا در سریع اکسید میشه و خواصش رو از دست می‌ده

نظرتون رو درباره‌ی این پست با بقیه‌ی خوانندگان کشمون به اشتراک بذارید. درصورتی که نیاز به پیگیری سفارش یا سوالی درباره کشمون دارید در تماس با ما پیام بذارید.



whatsapp