چرا آب برای دم آوری چای (در مصارف خانگی) اهمیت داره؟ 

آخرین به روز رسانی 14 بهمن 1399 / 0 نظر / 6009 بازدید

همون طور که می‌دونین ۷۰ درصد وزن بدن ما از آب تشکیل شده. بیشتر از ۹۷ درصد چای و قهوه‌ای که می‌خوریم هم از آبه و سه درصد باقی مونده موادیه که از چای یا قهوه ما در آب حل میشه. شاید دونستن همین آمار برای اینکه بدونیم آبی که برای چای یا قهوه استفاده می‌کنیم چقدر اهمیت داره کافی باشه. تو این مقاله می‌خوایم بیشتر درباره این اهمیت صحبت کنیم و انواع آب‌رو بشناسیم.

 

انواع آب در دسترس ما

ما در حال حاضر ۳ نوع آب در دسترس داریم:

۱) آب خروجی لوله کشی‌های خانه

۲)آب آشامیدنی شرکتی

۳)آب معدنی شرکتی

 


هر کدوم از انواع این آب‌هارو با هم مرور می‌کنیم:

آب لوله کشی اکثر منازل:

 این آب معمولا TDS بالایی داره (TDSیا total dissolved solid به معنی میزان مواد جامد محلول در آبه). همین مسئله باعث می‌شه نتونیم به طعم درستی از چای یا قهوه برسیم. علاوه بر این، معمولا میزان فلوراید، نیترات و نیتریت این آب بالاست و این باعث می‌شه کیفیت آب برای دم آوری پایین بیاد. پیشنهاد ما اینه که برای استفاده از این آب، حتما اون‌رو یک بار بجوشونیم.

آب آشامیدنی شرکتی:

 این آب، آبیه که در فرایند تولید اون شرکت‌های تولید کننده معمولا به آب مقطر، میزان مناسبی از مواد اضافه می‌کنن و به اصطلاح اون‌رو دیزاین می‌کنن. این آب گاها از کیفیت خوبی برای دم‌آوری چای برخورداره.

آب معدنی شرکتی:

در حالت ایده‌آل، آب معدنی شرکتی باید از آب چشمه‌های معدنی تهیه بشه، میکروب‌زدایی بشه و بعد از عبور از فیلترهای بهداشتی و ریختن اون داخل بطری، قابل استفاده برای ماست. داخل این آب‌ها هم درصد نسبی از نیترات و نیتریت و فلوراید وجود داره. 

 

 

کدوم آب برای دم آوری چای بهتره؟

 واقعیت اینه که با جوشوندن آب، ما هم مواد مفید و هم مواد مضر برای دم آوری رو حذف می‌کنیم. به همین دلیل بهتره اول آبی رو انتخاب کنیم که مواد نامطلوب کمتری داره  و یادمون باشه قبل از رسیدن به نقطه جوش و زمان رسیدن به دمای مورد نظر از اون استفاده کنیم یا از جوشیدن بیش از اندازه و چند باره آب جلوگیری کنیم. اگر بخوایم بین این تقسیم‌بندی از آب‌ها، بگیم که کدوم یکی از اون‌ها برای دم‌آوری چای مناسب‌تره، باید اول آب آشامیدنی شرکتی رو پیشنهاد بدیم، بعد آب معدنی شرکتی یا آب چشمه جوشانده شده و در آخر آب لوله‌کشی جوشانده شده برای دم‌آوری چای پیشنهاد می‌شن.

 

مسعود اصفهانی 

محقق و پژوهشگر چای

 

نظری تا به حال ثبت نشده

نظرتون رو درباره‌ی این پست با بقیه‌ی خوانندگان کشمون به اشتراک بذارید. درصورتی که نیاز به پیگیری سفارش یا سوالی درباره کشمون دارید در تماس با ما پیام بذارید.



whatsapp