مرغوبترین زعفران رو از کجا بخرم؟ زعفران قائنات رو بیشتر بشناسیم.

آخرین به روز رسانی 04 اردیبهشت 1401 / 0 نظر / 955 بازدید

آشنایی با زعفران قائنات؛ مرغوب ترین زعفران ایران را بشناسیم و با خرید زعفران قائنات از کشاورز، دیگه دغدغه ی کیفیت و اصل بودن زعفران رو نداشته باشیم.

زعفران قائنات، گیاهی در منطقه قائنات که پیشینه سه هزار ساله داره، از خونواده گل زنبق حساب می‌شه و باتوجه به نوع برداشت انواع مختلفی داره. جالبه بدونید که زعفران قائنات یکی از مرغوب‌ترین‌ها و بهترین‌های موجود در بازار هستش، اما اینکه دلیل این مرغوبیت چیه ؟! یکی از چند موضوعیه که قراره در ادامه مطلب بهش بپردازیم. همراه کشمون باشید تا در آخر به جواب تمام سوالات خودتون درباره زعفران قائنات برسید.
 

برای خرید زعفران قائنات اصل از کشاورز به سایت کشمون مراجعه کنین.

کشاورزان قائنی در حال مرتب کردن زعفران

پیشینه زعفران قائنات

برای اینکه نگاه دقیق‌تر و روشن‌تری به زعفران قائنات داشته باشیم، ابتدا بهتر داستان کوتاهی درباره تاریخچه زعفران در شهر قاین بشنویم. شهرقاین که روزگاری به اسم قهستان معروف بوده، یکی از قدیمی‌ترین مراکز کشت زعفران در کشور ماست. زعفران قائنات زمانی که اعراب کشور ما رو مورد هجوم قرار داده بودن، از بخش مرکزی زاگرس به سرزمین قهستان آورده می‌شه. اعراب گیاه زاپران رو که برای سقط جنین به کار برده می‌شده، زعفران نام گذاری می‌کنند. ازهمان تاریخ تا به امروز زعفران قائنات، به دلایلی که قراره در ادامه بهش بپردازیم، مرغوب‌ترین زعفران کشورمون شناخته می‌شه.

دلایل مرغوب بودن زعفران قائنات

زعفران قائنات به دلیل شرایط اقلیمی و آب و‌هوایی و ارتفاع از سطح دریا، کیفیت بسیار خوبی داره. خاک این منطقه سرشار از املاح معدنی هستش که برای رشد گیاه لازم و ضروریه. به همین دلیل قیمت روز زعفران قائنات از قیمت زعفران‌های دیگه بالاترهستش. شما می‌تونین زعفران ممتاز رو از کشاورزهای قائنی کشمون از سایت و هم از نمایندگی زعفران قائنات از نمایندگی‌های کشمون در تهران تهیه کنین و از قیمت زعفران قائنات در سایت کشمون مطلع بشین.

مراحل داشت زعفران قائنات

زعفران از گیاهانی است که از طریق پیاز گل رشد می‌کنه و تو دوره خواب یا استراحت، آب زیاد براش مضرره و پیاز اون رو از بین می‌بره. زعفران با وجود مقاومت خوبی که مقابل سرما داره، بیشتر تو مناطقی رشد می‌کنه که پاییز و زمستان‌های معتدلی دارن. براساس تحقیقاتی که انجام شده، خاکی که بافت سبکی داره باعث رشد پیازچه زعفران میشه. در نتیجه عملکرد پیاز گیاه بهتر شده و موجب می‌شه این گیاه گل‌های بیشتری بده.

 یکی از دلایل مهمی که باعث میشه زعفران، ادویه بسیار گران قیمتی باشه مرحله برداشت اون هست. ما تو این بخش می‌خوایم مراحل داشت زعفران قائنات رو بهتون توضیح بدیم و بگیم ساعت طلایی تو این مرحله چه معنایی داره؟

  1. طریقه و زمان چیدن گل‌ها: دوره گل‌ دهی زعفران قائنات معمولا بین 15 الی 25 روز طول می‌کشه و از روز هفتم تا دهم گل‌دهی گیاه زعفران افزایش پیدا می‌کنه. زمان داشت زعفران قائنات بسته به اولین آبیاری و شرایط آب و هوایی متغییره. کشاورزان قائنات معمولا صبح‌ها قبل از طلوع آفتاب یا عصرها عمل جمع آوری گل‌های زعفران رو انجام می‌دن. گل‌ زعفران بلافاصله پس از چیده شدن باید از کلاله جدا بشه تا گرده‌های پرچم روی کلاله‌ها نیوفته. در واقع به این فاصله اندک، ساعت طلایی زعفران می‌گن. در غیر این صورت کلاله‌های زعفران آسیب می‌بینن و محصول مرغوبی به دست ما ‌نمی‌رسه.
  2. جداسازی کلاله: کشاورزها بعد از اینکه گل‌های زعفران رو می‌چینن، بلافاصله به محل تمیزی انتقالشون میدن تا در کمترین زمان ممکن کلاله‌هارو از سایر اجزا جدا کنن. جداسازی کلاله از گل زعفران به سه روش انجام میشه:

 

  • روش اول: تو این روش سه‌شاخه از گل جدا می‌شه، روی هم قرار میگیره و به همون صورت هم خشک می‌شه که اصطلاحا بهش زعفران دسته می‌گن.
  • روش دوم: بعد از این که کشاورزهای قائناتی گل رو می‌شکافن، کلاله و خامه رو از گل جدا و سپس کلاله رو از محل اتصال به خامه قطع می‌کنن. به کلاله خشک شده، زعفران سرگل میگن.
  • روش سوم: تو این نوع از برداشت معمولا کلاله به همراه قسمتی از خامه از گل جدا می‌شه و بعد از اینکه بدون نظم خاصی روی هم قرار گرفت، خشک میشه. به این نوع از زعفران، زعفران پوشالی می‌گن.
  • خشک کردن زعفران: باید این نکته رو ذکر کنیم که نحوه خشک کردن زعفران تاثیر زیادی روی کیفیت اون داره. زعفران در سرتاسر جهان به سه روش خشک می‌شه: 1. روش سنتی ایران 2. روش اسپانیایی 3. روش صنعتی. بهترین روش خشک کردن زعفران، روش صنعتی که تمامی مراحل اتوماتیک انجام می‌شه و خرابی کمتری به بار میاره.

     4. بسته بندی و نگه داری: زعفران قائنات بعد از جداسازی و خشک شدن، توسط کارشناسان کشمون در آزمایشگاه بررسی می‌شه و بعدا از گرفتن گواهی اصالت کالا، درجه بندی می‌شه و برهمین اساس قیمت گذاری می‌شه.

زعفران قائنات رشنته کامل

قیمت هر مثقال زعفران قائنات چقدر است؟

شما با نگاه کردن به صفحه خرید زعفران کشمون، میتونین قیمت روز یک مثقالی زعفران قائنات کشاورزهای مختلف رو ببینین،  برای اطلاع از قیمت یک کیلو زعفران قائنات هم کافیه با مشاورین کشمون تماس بگیرین. یکی از پر تکرار ترین سوالاتیه که از کارشناسای کشمونی پرسیده می‌شه. برای اینکه به این سوال جواب بدیم باید بگیم که زعفران قائنات هم از لحاظ کیفیت درجه‌های مختلفی داره و همین باعث شده قیمت‌های متفاوتی داشته باشه. شما می‌تونید، از قسمت محصولات سایت کشمون از قیمت روز زعفران قائنات و البته قیمت انواع دیگه زعفران باخبر بشید.
زعفران اصل و مرغوب قائن

چرا زعفران قائنات کشمون؟

روند کاری کشمون دقیقا چیزیه که اون رو از سایر برند‌ها مجزا می‌کنه. گروه کشمون از نزدیک با کشاورزها آشنا می‌شه و محصولات تولید شدشون رو بررسی می‌کنه. بعد ازاینکه محصول فرآیند کنترل کیفی رو طی کرد، شناسنامه دار می‌شه و شما  از این طریق به اصالت کالا پی میبرین. شما می‌تونین به طور مستقیم خرید زعفران از کشاورزهای قائنات رو در سایت کشمون انجام بدین و کاملا از اصالت کالا مطمئن بشین.

نظری تا به حال ثبت نشده

نظرتون رو درباره‌ی این پست با بقیه‌ی خوانندگان کشمون به اشتراک بذارید. درصورتی که نیاز به پیگیری سفارش یا سوالی درباره کشمون دارید در تماس با ما پیام بذارید.



whatsapp