کاور
خانم کدخدائی

خانم کدخدائی

خانم فاطمه کدخدایی اهل روستای مزدآباد شهر قاینه. کشاورزی رو در کنار...

این کشاورز از سمومِ علف‌کُش و آفت‌کُش استفاده نمی‌کند.
خرید ریشه زعفران

بیوگرافی خانم کدخدائی

خانم فاطمه کدخدایی اهل روستای مزدآباد شهر قاینه. کشاورزی رو در کنار همسرشون آقای هرمزی و با همراهی همدیگر انجام میدن. خانم کدخدایی و آقای هرمزی 3 فرزند دارن.

 کارهایی مثل آبیاری و رسیدگی به زمین‌ها  و… رو همسرشون انجام میدن و خانم کدخدایی در چیدن گل‌ها و پر کردن و خشک کردن گل‌ها کمکشون می‌کنن.

با توجه به کم بودن آب قنات برای آبیاری، استخر ذخیره آب باران دارن و از آب باران و قنات برای آبیاری گل‎ها استفاده می‌کنن. زمین‌های آقای هرمزی و خانم کدخدایی در کشمون پای چنار هست. 

از هیچ سم شیمیایی استفاده نمی‌کنن. برای تقویت خاک از کود حیوانی و کود شیمیایی استفاده می‌کنن به گونه‌ای که از کود فسفات ، پتاس و گوگرد برای تقویت خاک و پیاز زعفران استفاده می‌کنن.

کمتر از نیم هکتار زمین زعفران دارن؛ علاوه بر زعفران محصولات دیگه‌شون بادام، زرشک، سیب درختی، زردآلو، انگور، شیره انگور و کمی گردو هست.

خاطره‌ای خانم کدخدایی و آقای هرمزی برامون تعریف کردن مربوط به سالها پیش: همسر خانم کدخدایی معلم هستن زمانی که آقای هرمزی معلم مدرسه در روستای فرخی بودن (فرخی روستایی در یک منطقه دیگه از قاینه و بیش از یک ساعت فاصله بین روستای مزدآباد و روستای فرخی هست) در اون سال فصل برداشت زعفران صبح‌ها قبل ساعت 2 نیمه شب بیدار می‌شدن و از قاین حرکت میکردن به سمت روستای مزدآباد در شمال قاین و ساعت 2 و نیم با چراغ قوه و چراغ دستی گل ور میزدن (گل زعفران رو میچیدن) بعدش سریع برمی‌گشتن قاین تا از اونجا آقای هرمزی برن روستای فرخی در شرق قاین تا صبح به مدرسه برسن.

آقای هرمزی و خانم کدخدایی یک آرزوی مشترک دارن و اون سفر به حج واجب هست.

 

whatsapp