شاخص کیفی کشمون برای عسل

آخرین به روز رسانی 04 آبان 1398 / 0 نظر / 8058 بازدید

 

چه عسلی طبیعی و چه عسلی تقلبی است؟ این سوالی نیست که در این مطلب جواب آن را پیدا کنید. در مطلب تشخیص عسل اصلی از تقلبی به طور کامل به این سوال پاسخ داده­‌ایم.

اما شاخص کیفی کشمون برای انتخاب عسل، به موارد دیگری باز می­‌گردد. تشخیص عسل طبیعی کار ساده‌­ای نیست و ما به تجربیات پیشکسوتان این حوزه اکتفا نکرده‌­ایم.

در ادامه، تصویری از نتیجه آزمایش عسل کشمون می‌­بینیم و توضیحی مختصر درباره این موارد ارائه می‌­دهیم.

 

 

  1. درصد ساکاروز عسل

ساکاروز نوعی از قند است که استفاده از آن برای بدن ضروری است و در گیاه نیشکر و چغندر قند به وفور یافت می‌­شود. میزان استاندارد درصد ساکاروز موجود در عسل در اداره استاندارد ایران حداکثر 5 درصد عنوان شده است. در صورتی که این عدد بالاتر از این مقدار باشد، احتمالا عسل از نوع تغذیه­‌ای بوده و طبیعی نیست.

  1. قندهای احیا شده عسل

انواع قند شامل مونو ساکاریدها، دی ساکاریدها و پلی ساکاریدها هستند که مونوساکاریدها همان گلوکز، فروکتوز و گالاکتوز هستند. دی ساکاریدها هم ساکارز، مالتوز و لاکتوز را شامل می‌­شوند و نشاسته و گلیکوژن در دسته پلی ساکاریدها محسوب می­‌شوند. مقدار قندهای احیا شده در عسل طبیعی عددی بیشتر از 65 است.

مقادیری از فروکتوز و گلوکز در تمام عسلها وجود دارند و نسبت فروکتوز به گلوکز اصولا کمتر از 0.9 نیست. البته بسته به شهد گیاهی مصرفی زنبور، این عدد برای هر عسلی متفاوت است. 

 

  1. رطوبت عسل

از آنجایی که عسل به خودی خود یک محصول پر از انواع قند محسوب می‌­شود، به هر میزانی که رطوبت به آن وارد شود، عسل شروع به رس زدن یا کریستالیزه شدن می­‌کند. واژه رس زدن یا کریستالیزه شدن در ایران با اصطلاحی غلط انداز به نام شکرک زدن شناخته می‌­شود.

کریستالیزه شدن عسل یک امر طبیعی است و هیچ ارتباطی با تقلبی بودن آن ندارد. تیم محتوای کشمون مقاله­ای در رابطه با علت کریستالیزه شدن یا علت شکرک زدن عسل منتشر کرده است، پیشنهاد می­کنیم این مطلب را از دست ندهید.

درصد رطوبت در عسل طبیعی باید عددی کمتر از 20 باشد. 

  1. هیدروکسی متیل فورفورال

در صورتی که فروکتوز را رطوبت­‌زدایی کنیم، هیدروکسی متیل فورفورال به وجود می­‌آید. اگر میزان هیدروکسی متیل فورفورال در یک عسل بالاتر از عدد 40 باشد، این عسل نمی‌­تواند طبیعی باشد.

مفهوم دیگری که در این رابطه باید با آن آشنا شویم، هیدرولیز است.

  1. هیدرولیز

هیدرولیز یا آبکافت یک واکنش شیمیایی است که در طی آن یک یا چند مولکول آب به یونهای هیدروژن و هیدروکسیل شکسته می‌شود که این ممکن است باعث ادامه یافتن حضور آن در واکنش‌های دیگری شود.

 

  1. پرولین

پرولین اسید آمینه اصلی موجود در گیاهان است که به آنها در رشد و مقاومت در برابر تغییرات شرایط آب و هوایی سریع، کمک می­‌کند. پرولین طبیعتا در عسل هم موجود است و میزان قابل توجه آن می‌­تواند دلیلی بر اصالت عسل باشد. این اسید در طول تبدیل شهد به عسل ایجاد می‌­شود و در صورتی که میزان پرولین موجود در عسل پایین‌­تر از 180 باشد، این عسل به احتمال بسیار قوی تقلبی است.

 

برای خرید عسل طبیعی و آزمایش شده، می‌­توانید از طریق لینک زیر خرید کنید.

 




 

 

 

نظری تا به حال ثبت نشده

نظرتون رو درباره‌ی این پست با بقیه‌ی خوانندگان کشمون به اشتراک بذارید. درصورتی که نیاز به پیگیری سفارش یا سوالی درباره کشمون دارید در تماس با ما پیام بذارید.



whatsapp