فواید زعفران برای سلامتی و خواص دارویی آن

آخرین به روز رسانی 11 اردیبهشت 1401 / 0 نظر / 11297 بازدید

زعفران ادویه­ ایست که از گل زعفران با نام علمی Crocus sativus به دست میاد. کروکوس تو زبان یونانی به معنای رشته ست، که اشاره به ظاهر تارهای اون داره؛ این در حالیه که زعفران از کلمه Safra به دست اومده که به معنی رنگ زرد تو زبان عربیه. زعفران یکی از گرون ترین مواد آشپزی جهانه. این ادویه ویژه، حدود هزار ساله که استفاده می شه و طیف گسترده­ای از کاربردها رو داره. زعفران قبل از اینکه در سراسر اروپا، آسیا و آمریکای شمالی پخش بشه، ادویه بومی مناطق پست و بدون درخت یونان بوده.

چند نکته راجع به زعفران که خوبه بدونیم:

  • زعفران محصولیه که برای کشت و برداشت اون زحمات خیلی زیادی کشیده می شه و همین موضوع قیمت اون رو خیلی بالا برده.
  • تو مرکز گل زعفران، سه تار قرمز ظریف قرار داره.
  •  زعفران تو آب و هوای گرم و مرطوب بهتر رشد می­کنه.
  • ایران تا به امروز بزرگترین تامین کننده زعفران در جهان بوده.

خواص زعفران

 زعفران فواید بسیاری برای سلامتی ما داره که تو ادامه توضیح می­دیم.

  1. تقویت سلامت ذهنی

تحریک ذهن یکی از خواص دارویی زعفرانه. مطالعات مختلف نشون داده که کلاکه گیاه، یعنی همون خود زعفران و گلبرگ­های اون خواص دارویی مشابهی با داروهای ضد افسردگی دارن. سافرانال و کروکین، دو ترکیب موجود در زعفران، عناصر عصبی مانند دپامین، سروتونین و نوراپی­نفرین رو تنظیم می­کنن که به کاهش نشانه­های افسردگی خفیف تا متوسط بدون استفاده از داروهای روانپزشکی رایج کمک می­کنه. در حقیقت، یک آزمایش دو ماهه روی 40 فرد افسرده در ایران انجام شد. طی این آزمایش برای بیمارانی که بصورت تصادفی انتخاب شده بودن، روزانه 20 میلیگرم پروزاک تجویز شده بود، در حالی که برای بقیه بیماران 15 میلیگرم گلبرگ گل زعفران روزی دو بار تجویز شده بود. محققان از این آزمایش فهمیدن که زعفران دارای اثرات مشابهی با داروی ضد افسردگیه. زعفران بر سیستم غدد درون ریز تاثیر می ذاره و به کاهش استرس و اضطراب کمک می­کنه. از زمان­های قدیم، مردم با استفاده از خواص آرامش­بخش زعفران، از اون برای آرامش ذهن و خواب آرام استفاده می­کردن. علاوه بر این، زعفران باعث افزایش یادگیری و تقویت حافظه می­شه. در ژاپن، زعفران رو به صورت کپسول کرده و برای درمان کاهش حافظه و بیماری پارکینسون استفاده می­شه. کروکین به پیشگیری از کاهش حافظه ناشی از گذر عمر مثل بیماری آلزایمر کمک می­کنه.

  1. کمک به پیشگیری دژنراسیون ماکولار

دژنراسیون ماکولار اولین عامل نابینایی در آمریکاست که ناشی از نابودی سلول­ های ناحیه ­ای از چشم به نام ماکولا، در اثر گذر عمره. کروکین و بافت­ های پیدا شده در زعفران می تونه به تاخیر انداختن نابودی این سلول­ ها تو چشم کمک کنه.

  1. فواید پوستی

آنتی اکسیدان­ های موجود تو زعفران خاصیت­ های ضد پیری دارن، به همین دلیل پوست رو نرم و لطیف نگه می­ دارن. استفاده موضعی زعفران هم می تونه پوست رو سفید کنه و از ایجاد آکنه، زخم ­ها، لکه­ های سیاه و دیگر لکه­ های پوستی جلوگیری کنه. همچنین زعفران ویتامین b2 داره،که به درمان لب­ های ترک خورده کمک می­ کنه.

  1. جلوگیری از ریزش مو

زعفران به کمک تقویت تارهای مو، از ریشه تا سر اون، از ریزش مو جلوگیری می­کنه. زعفران تو ترکیب با شیر لیکوریس یه تونیک بسیار عالی برای درمان آلوپسیا و افزایش سرعت رشد مو ایجاد می­کنه.

  1. فواید سلامت تنفسی

زعفران به درمان سرفه و سرماخوردگی­های معمولی کمک می­کنه. زعفران به شکل یک داروی خلط­آور عمل می­کنه و باعث جدایی خلط­ها از شش­ها و گلو می­شه. اون همچنین این قابلیت رو داره که به عنوان یه داروی ضد التهاب و حتی محرک ازش استفاده بشه که این قابلیت می­تونه در برابر بیماری آسم بسیار مفید باشه. حمله­های آسم وقتی اتفاق می افته که دستگاه­های تنفسی یه دلیل التهاب دچار تنگی بشن و زعفران می تونه از این اتفاق جلوگیری کنه.

  1. کمک به کاهش درد

کاهش درد از با ارزش­ترین فواید زعفران هست. زعفران ترکیبی داره که به عنوان یک آرام­بخش عمل می­کنه و مثلا می­تونه به درمان دندان­درد کمک کنه. زعفران همچنین دارای ویژگی­های ضد­عفونی­کننده و آرام­بخش هست که این برای نوزادان و کسانی که نیاز به بهبود الگوهای خواب خود دارن، ایده­آله. زعفران معمولا توسط بومیان کشورهایی که در اون زعفران به عنوان یک کمک طبیعی برای خوابیدن شناخته می­شه، استفاده می­شه مثلا در طب سنتی ایرانی به عنوان یک تنظیم کننده خواب هم پیشنهاد شده.

  1. فواید سلامت هورمونی

سندروم پیش از قاعدگی یا PMS مجموعه ای از علایم جسمی و روانی مربوط به دوران قاعدگی زنانه. زعفران می­تونه تا حدودی بر سیستم غدد درون­ریز تاثیر بگذاره و باعث آزاد شدن برخی از هورمون­های مناسب (یا بصورت دقیق تر، مواد شیمیایی عصبی) در مدیریت PMS مانند سروتونین بشه. سروتونین به عنوان هورمون شاد شناخته می­شه و به کاهش شدت تغییرات خلق زن کمک می­کنه. زعفران همین طور اثرات استروژنی داره که کمک می­کنه تا جریان خون به سمت لگن تو دوران بارداری اولویت­بندی بشه و  همچنین برای کمک به دخترانی که تو بلوغ تاخیر دارن، مفیده.

  1. مناسب برای سلامت قلب

زعفران منبعی از پتاسیمه که یه عنصر کلیدی تو داشتن قلبی سالمه، پتاسیم عروق خونی و شریان­ها رو گسترش می ده که این کار فشار خون رو کاهش می ده. در نتیجه از آترواسکلروز، حملات قلبی و سکته مغزی جلوگیری می­کنه. علاوه بر این، زعفران حاوی کروستینه، که یه ترکیب با توانایی تنظیم سطح کلستروله، که اون رو به ادویه­ای بسیار مناسب برای سلامت قلب شما تبدیل می­کنه.

  1. مناسب برای هضم غذا

زعفران همچنین برای اثربخشی تو درمان اختلالات معده و نفخ شناخته می­شه. همچنین تو مدیریت کبد و طحال بزرگ کمک می­کنه. زعفران یک عامل ضد اسپاسمه و به علل متعدد به درمان یبوست و التهاب کمک می­کنه.

  1. مناسب برای عملکرد سلولی مطلوب

ترکیبات فرار تو زعفران می­تونه به طور موثری رادیکال ­های آزاد را که باعث نابودی سلول­ ها می ­شن،  خنثی کنن. زعفران حاوی حدود 150 ماده شیمیایی بیولوژیک شامل آنتی­اکسیدان­ ها، کاروتنوئیدها، کروکین و سافراناله که همه این­ها تو رشد سلول­ ها و بهبود سلول­ ها مفید هستن. زعفران حاوی مقادیر بالایی از پتاسیم و منیزیمه که باعث می­ شه برای سلامتی بسیار مفید باشه. این ترکیب شیمیایی شگفت ­انگیز زعفران رو یک عامل پیشگیری­ کننده قدرتمند در برابر سرطان می­ کنه و به حفظ سنتز DNA مطلوب و تکثیر سلول­ ها کمک قابل توجهی می­ کنه.
بیشتر بخوانید: خواص زعفران 

 

نظری تا به حال ثبت نشده

نظرتون رو درباره‌ی این پست با بقیه‌ی خوانندگان کشمون به اشتراک بذارید. درصورتی که نیاز به پیگیری سفارش یا سوالی درباره کشمون دارید در تماس با ما پیام بذارید.



whatsapp