تاثیر دما و رطوبت در نگهداری زعفران

آخرین به روز رسانی 27 بهمن 1397 / 2 نظر / 15841 بازدید

زعفران یکی از گیاهان معطر و بی نظیر ایرانیه که عمدتاً تو استان خراسان، شرق ایران کشت می شه. با این وجود ما قصد داریم تو این مقاله مهم ترین موارد و نکات رو درباره ی نحوه نگهداری زعفران توضیح بدیم تا به راحتی بتونین برای مدتی طولانی از این ادویه گران بها نگهداری کنین. لازمه بدونین اگر به نکات مهم درباره ی نحوه نگهداری زعفران اهمیت ندین به راحتی کیفیت و مرغوبیت خودش رو از دست می ده و همچنین خواص اون هم کاهش چشمگیری پیدا می‌ کنه.

نحوه نگهداری زعفران

با توجه به خواص استثنایی زعفران می تونیم بگیم که این محصول به عنوان یکی از چاشنی های مورد پسند در غذاهای مردم سراسر جهان شناخته می شه که کاربرد بسیاری داره. چون همانطور که می دونین زعفران علاوه بر طعم، رنگ و بوی بسیار خوبی که داره، خواص منحصر به فردی هم داره که استفاده از اون می تونه باعث پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها بشه. با این وجود علاوه بر اینکه می تونین از زعفران در انواع غذاها به عنوان چاشنی استفاده کنین دیده شده  که در داروسازی هم از این ادویه استفاده های زیادی می شه. توجه داشته باشین که لازمه تو نحوه نگهداری زعفران نکاتی رو مد نظر قرار بدین تا این داروی گیاهی خواص خودش رو به راحتی از دست نده. نکته بسیار مهمی که در نحوه نگهداری زعفران باید به آن توجه کنین، محیط قرارگیری این ادویه است که باید خشک و البته خنک باشه. چرا که اگر در شرایط نامطلوب از این ادویه نگهداری بشه در طول زمان کوتاهی خواص، طعم و رنگ خودش رو از دست می ده و دیگر زعفران شما کیفیت و کارایی اولیه را نداره.

نحوه نگهداری زعفران در سال اول

به طور کلی می تونیم بگیم زعفران ماده غذاییِ که در یک سال اول برداشت، کیفیت بسیار بالایی داره و این کیفیت رو در سال ابتدایی برداشت در هر شرایطی حفظ می کنه. اما با وجود اینکه زعفران رو هر ساله در فصل پاییز برداشت می‌ کنن، بهتره این محصول رو به صورت تازه تهیه و مصرف کنین. افرادی که زعفران رو به صورت عمده تهیه می کنن و میخوان حداکثر برای دو سال از این ادویه نگهداری کنن، باید شرایط نگهداری اون رو بدونن و نکاتی رو مد نظر قرار بدن؛ در غیر این صورت نمی تونن از زعفران به درستی نگهداری کنن. با این وجود توجه داشته باشین در نگهداری زعفران به عنوان ادویه خوراکی نکاتی وجود داره که با نگهداری زعفران برای تهیه دارو متفاوته به همین دلیل در ادامه به مهمترین این موارد اشاره ای می کنیم تا با شرایط نگهداری زعفران بهتر آشنا بشین.

به صفحه خرید کشمون سری بزنین، اونجا میتونین انواع زعفران اصل، شناسنامه دار رو از خود کشاورز بخرین.

بسته بندی مناسب در نحوه نگهداری زعفران

ذخیره سازی زعفران به بهترین نحو در ظروف بسته بندی مناسب یکی از موارد مهمه که باید به اون توجه کنین؛ بنابراین لازمه بدونین که انتخاب بسته بندی مناسب در نحوه نگهداری زعفران از اهمیت زیادی برخورداره. چرا که این ادویه مثل دیگر ادویه ها دارای مقدار رطوبت کمی هست که رطوبت اون می تونه با رطوبت نسبی محیط تغییر کنه و این امر در کاهش کیفیت اون تاثیر بسیاری می ذاره. با این وجود اگر بسته بندی درستی برای زعفران انتخاب بشه، به طور حتم این امر موجب مانع تغییر رطوبت این محصول می شه. در این بین بهتره بدونین استفاده از ظروف فلزی و یا در مرحله بعد ظروف شیشه ای می تونه مناسب ‌ترین ظروف برای نگهداری زعفران باشه. ظروف پلاستیکی برای نگهداری زعفران چندان مناسب نیستن زیرا جنس این ظرف ها باعث میشه که زعفران خاصیت خود را از دست بده. بنابراین بهتره از استفاده این نوع ظروف صرف نظر کنین. از طرفی، در صورت استفاده از ظرف شیشه ای برای نگهداری زعفران، باید این نوع ظروف رو در زیر تابش مستقیم نور خورشید قرار ندین؛ چون نور خورشید باعث تغییر رنگ و افت چشمگیر کیفیت زعفران در مدت زمانی کوتاه می شه.

دمای مناسب در نحوه نگهداری زعفران

یکی دیگر از موارد مهم دیگه که در نحوه نگهداری زعفران باید به اون دقت بشه، دمای مناسب برای نگهداری زعفرانه.

نتایج آزمایش های انجام شده بر روی این ادویه نشون داده که ثبات رنگ این ادویه در دماهای پایین بیشتره چراکه هر چه دمای محیط نگهداری زعفران، بالاتر بره به طور حتم این محصول کیفیت خودش رو سریع تر از دست می ده. به طور کلی در نحوه نگهداری زعفران نکته بسیار حائز اهمیتی که وجود داره دور بودن این محصول از نور و رطوبته. همچنین توجه داشته باشین که اگر اسانس زعفران را بخواهید به درستی نگهداری کنین، باید اون رو در محلی به دور از تابش مستقیم خورشید بگذارین چرا که اسانس زعفران سریعاً تبخیر می شه و در صورت باز موندن در ظرف زعفران، اثرات دارویی و کیفیت اون کم می شه.

رطوبت مناسب دیگر عامل مهم در نحوه نگهداری زعفران

علاوه بر دمای پایین که برای نگهداری زعفران مهمه، خشک بودن محیط نگهداری این ادویه از اهمیت بالایی برخورداره، در صورت مرطوب بودن محل نگهداری این ادویه، زعفران به راحتی رطوبت رو به خودش جذب می کنه و این امر موجب کاهش رنگ دهی و در نتیجه کاهش کیفیت و خواص زعفران می شه.

2 نظر

  1. avatar

    مهدی رضایی

    25 خرداد 1398

    با سلام.لطف‌میکنیدبهترین‌روش‌سائیدن‌ودم‌کردن‌زغفران‌را بگید.ممنون‌میشم

    لوگو کشمون: طرز تهیه خاصی نداره فقط چند تا نکته داره با دستگاه های برقی زعفران رو آسیاب نکنین همون هاون دستی خیلی مناسبه چون دستگاه ها زعفرون رو میسوزونن- اگر در شهرهای مرطوب هستین با قند بسابین طرز دم کردن هم در سایت اومده

  2. avatar

    صادق رستمی

    30 خرداد 1398

    منظورتوت از ظرف شیشه ای همین ظروف کریستالی متداول در بازار هست که شرکت های مختلف به عنوان ظروف زعفران میفروشن؟ یا منظورتون از ظروف شیشه ای ظروفی از جنس شیشه مربا و... هست؟

    لوگو کشمون: منظور ظروف واقعا از جنس شیشه، مثل شیشه مربا و غیره هستش.

نظرتون رو درباره‌ی این پست با بقیه‌ی خوانندگان کشمون به اشتراک بذارید. درصورتی که نیاز به پیگیری سفارش یا سوالی درباره کشمون دارید در تماس با ما پیام بذارید.



whatsapp