عسل کجا معروفه و عسل کدوم منطقه ایران کیفیت بهتری داره؟

آخرین به روز رسانی 13 آبان 1398 / 0 نظر / 36661 بازدید

وقتی حرف از عسل میاد، معمولا همه درباره عسل مناطق مختلف میگن و از خوب بودن عسل اون منطقه. تو این مطلب می­‌خوایم این نکته رو بررسی کنیم که عسل کدوم منطقه بهترین عسل در ایران به حساب میاد.

اگر از یک فرد اهل لرستان درباره عسل خوب بپرسید، قطعا به شما عسل لرستان را به عنوان تنها عسل طبیعی معرفی می­‌کند. اما این تنها پاسخ این سوال نیست، بلکه بسته به اینکه هر شخص در چه شهری زندگی می­‌کند، عسل منطقه خود را عسل بهتری می‌­داند. اما برای اینکه ببینیم عسل کجا معروف­تره و کیفیت عسل کدام منطقه کیفیت بیشتری دارد، بهتر است ابتدا ببینیم عسل چگونه ساخته می‌­شود.

عسل چطور ساخته می‌­شود؟

اگر زندگی زنبورها رو دنبال کنید، خواهید دید که در طول روز و در تمام مدت در حال جمع آوری شهد گلها و گیاهان مختلف هستند. تمام این شهدها توسط زنبور جمع آوری شده و محصولی غلیظ به نام عسل از آن تولید می‌شود.

 

عسل­ها با هم چه تفاوتی دارند؟

تفاوت عسل­ها با یکدیگر، نه به شهر و روستایی که زنبورها در آن حضور دارند مرتبط است و نه به ژن و نژاد زنبورها. بلکه مهمترین اصل، تغذیه زنبورهاست. اینکه زنبورهای تولید کننده یک عسل از چه نوع گیاهانی برای تغذیه خود استفاده کرده­اند، اصلی­ترین نکته در کیفیت عسل تولید شده است. دیگر موارد تاثیرگذار در کیفیت عسل، در این است که زنبوردار در طول سال چند بار زنبورها را به مناطق مختلف انتقال می­دهند. این موضوع باعث می‌­شود که زنبورها از دیگر گیاهان تازه و پر از شهد بیشتری مواجه شوند و تغذیه بیشتر و بهتری داشته باشند.

عسل اردبیل (سبلان)

به گفته اقتصاد آنلاین، عسل سبلان از معروف­ترین و مرغوب­ترین عسل­های ایران است که در استان اردبیل تولید می­شود. شهرستان مرزی بندر آستارا و ارتفاعات گردنه کوهستانی حیران، روستاهای خانه‌های آسیاب، سیج، آق مسجد و بخش لوندویل از جمله مناطق اصلی پرورش زنبور عسل هستند. 

 

عسل مازندران

مازندران به دلیل داشتن کوههای سرسبز و مملو از گیاهان مختلف، از شهرهای معروف تولید کننده عسل است. نام مازندران هم از همین صنعت گرفته شده و در واقع، نام مازندران که در گذشته به طبرستان شناخته می­شد، به معنی شهر پر از شمشاد بوده و این موضوع، گواهی بر قدمت پوشش گیاهی این منطقه است.

 

عسل کوهرنگ (چهارمحال و بختیاری)

به نقل از فارس، با توجه به هوای سالم در کنار زرد کوه بختیاری و چشمه کوهرنگ و وجود انبوهی از گیاه گون، تولید عسل طرفداران زیادی دارد. به همین دلیل افراد زیادی از شهرهای مختلف، جهت تولید عسل مرغوب وارد این استان شده و در شهرستان کوهرنگ مشغول به تولید می­شوند. عسلهای گون، کنار، آویشن، و ... از جمله تولیدات شهرستان کوهرنگ در چهار محال و بختیاریست.

 

عسل خراسان

در خراسان جنوبی بیش از 800 گونه گیاه دارویی وجود دارد که زنبورداران استان با بهره‌­گیری از این تنوع گیاهی، بیش از 11 نوع عسل تولید می­‌کنند. خراسان به دلیل داشتن گونه­های گیاهی خاصی مثل گون، عناب، کلپوره، زعفران و زرشک منطقه ایده آلی برای تولید عسل محسوب می­‌شود.

 

برای تولید عسل هر گیاه، زنبور فقط از همون گیاه تغذیه می‌­کند؟

سوال اینجاست که اگر کیفیت تولید عسل به منطقه تولید آن ارتباطی ندارد و بسته به نوع پوشش گیاهی است، حالا مثلا وقتی عسل کلپوره تولید می­‌شود، منظور این است که زنبورهای این کندو فقط از کلپوره تغذیه کرده­‌اند؟

پاسخ منفی است. چرا که هیچکس نمی­تواند تضمین 100 درصدی را بر تغذیه زنبور از یک نوع گیاه بدهد. اما قطعا منظور در این است که بیشترین میزان تغذیه زنبورهای این کندو از آن گیاه تغذیه کرده‌­اند.

تغذیه زنبور از هر گیاه، باعث تولید عسل همان گیاه می­‌شود که طبیعتا خواص آن گیاه را نیز به همراه دارد.

 

جمع بندی

اگر می­خواهید عسل طبیعی و با کیفیت تهیه کنید، صرف نظر از شهر و منطقه و با ارزیابی عناصر آزمایشی آن که توسط آزمایشگاه­های مورد تایید اداره استاندارد ارائه می­‌شود، آن عسل را تهیه کنید.

برای خرید عسل شناسنامه‌­دار که شامل نتیجه آزمایش آن را می­‌توانید در شاخص کیفی کشمون مشاهده کنید، از طریق دکمه زیر اقدام کنید.

 

نظری تا به حال ثبت نشده

نظرتون رو درباره‌ی این پست با بقیه‌ی خوانندگان کشمون به اشتراک بذارید. درصورتی که نیاز به پیگیری سفارش یا سوالی درباره کشمون دارید در تماس با ما پیام بذارید.



whatsapp